Dag 12: over code geel, oude bergstadjes en teste di moro

5 mei 2022 - Cefalù, Italië

Er is voor vandaag een waarschuwing afgegeven voor code geel; het gaat (heel) hard waaien. Daar is in de ochtend alleen nog niet zoveel van te merken. Hoewel het weerbericht ons een bewolkte dag voorspelt, schijnt het zonnetje vriendelijk en staat er een briesje op ons terras. Vandaag willen we het achterland van Cefalù verkennen. De Madonie is een bergachtig gebied én tevens nationaal park op Sicilië. Je vindt hier naast prachtige natuur, oude kleine stadjes en dorpjes die als het ware tegen en op de bergen vastgeplakt zijn. Voor morgen wordt regen voorspeld dus gaan we er vandaag heen om zo te voorkomen dat we de ongetwijfeld steile en bochtige wegen ernaartoe in de regen moeten overwinnen. Trouwens, in de regen zie je ook niks. Dus op naar Castelbuono en Pollina.

Een kronkelweg voert ons naar Castelbuono, een goed geconserveerd middeleeuws stadje met een joekel van een oud kasteel dat het hele stadje domineert. In het kasteel hebben we geen zin, maar bij het stadje aangekomen zien we dat er markt is. Leuk! Wij houden van markten, Dus auto geparkeerd en op pad. De markt stelt alleen weinig voor. Vooral veel goedkoop textiel, niks interessants. Wel kijken we verrast op als er een man op een ezel aan komt rijden. Blijkt dat ze hier een paar jaar geleden (weer) over gegaan zijn op het ophalen van vuil per ezel. Oude tijden herleven en het schijnt dat de vuilnismannen veel gelukkiger zijn dan degenen die op vrachtwagens rijden en kliko's legen.

Castelbuono heeft een mooi oud centrum. Ik wil vandaag proberen om 'Teste di Moro' te scoren. Dat zijn hoofden van keramiek. Wie ooit op Sicilië is geweest, kent ze absoluut; de vazen/bloempotten in de vorm van een hoofd. Je vindt ze op menig Siciliaans balkonnetje, een hoofd van een man en een vrouw en er gaat een verhaal vol passie achter schuil:

'Er was eens een mooie jonge Siciliaanse vrouw die in de Arabische wijk van Palermo woonde. Ze had groene vingers en verzorgde elke dag met hart en ziel de planten op haar balkon. Op een dag liep er een Moorse koopman onder haar balkon door en hij werd op slag verliefd op haar. Die liefde werd beantwoord en ze hadden het een tijdje heel goed samen. Totdat ze op een dag ontdekte dat hij in zijn thuisland een vrouw en kinderen had. De gedachte dat hij weer terug zou gaan naar huis kon ze niet verdragen. Ze wilde hem voor altijd bij zich houden. Dus sneed ze 's nachts toen hij sliep zijn hoofd af, plantte er basilicum in en zette het hoofd op haar balkon. Iedere dag huilde ze bittere tranen van verdriet boven het hoofd. De basilicum ging daar erg goed van groeien. Zo goed zelfs dat al haar buren jaloers werden en keramieken hoofden aanschaften voor hun planten.'

En ja hoor, ik heb twee prachtige hoofden gescoord vandaag. In Castelbuono. We waren al bij meerdere winkels geweest om te kijken, maar ik vond ze steeds óf niet mooi, óf te duur. Hier vonden we een klein winkeltje met veel keuze en een paar mooie exemplaren. De winkelier vertelde ons trots dat zijn vrouw ze maakt. Hij heeft ze ontzettend goed ingepakt voor ons (ik heb er dus nu geen foto van) en ik ga er thuis planten in zetten. Zó leuk!
Na Castelbuono zijn we doorgereden naar Pollina, een dorpje dat op meer dan 700 meter hoogte, bovenop een berg,  ligt. We zagen het al eerder vanaf de snelweg. Je kunt je bijna niet voorstellen dat mensen daar überhaupt ooit huizen zijn gaan bouwen ooit. Giel: "Moeten we daarheen?!?" Ja dus.

Eenmaal weer terug bij ons appartement, blijkt het inmiddels toch wel heel hard te waaien. Ik ben bijna onthoofd door de parasol die - hoewel dichtgeklapt - omviel en rakelings langs mijn hoofd scheerde. Alles wat niet vast zit, waait weg en de zee heeft inmiddels dikke witte schuimkoppen gekregen. Het is niet koud buiten, de wind is warm en een klein beetje research vertelt me dat dit de Scirocco is. Een krachtige tot zeer krachtige oostenwind (Scirocco = uit de richting van Syrië) die meestal veel zand/stof en uiteindelijk regen brengt. We zullen zien. Voor nu: buona notte.

1. Albert Ras:
    6 mei 2022
    Mooi verslag van mooie dag vol bezienswaardigheden