Dag 5 en 6: Takkentrollenweer en stokvis

23 februari 2019 - Svolvær, Noorwegen

Na een paar hele mooie dagen lieten de Lofoten zich gisteren en vandaag van een hele andere kant zien: storm, regen en laaghangende wolken. De temperatuur is van een paar graden onder 0 gestegen tot waarden van 5 à 6 graden en de sneeuw smelt in rap tempo weg. Gisteren gaf ons dat de gelegenheid om even helemaal niks te doen behalve verhalen schrijven, foto’s uitzoeken en borrels drinken. Ook wel eens lekker; een dagje helemaal niks. We zijn de deur niet uit geweest, behalve voor een bezoek aan de plaatselijke Chinees: restaurant Nihao. Een aanrader voor wie in Svolvær logeert en weer eens wat anders dan een burger die je - naast vis - hier werkelijk in ieder restaurant kunt eten (ook bij de Chinees trouwens). Om die paar 100 meter naar de Chinees af te leggen, moesten wel de spijkerelastieken onder want de sneeuw was veranderd in een spekgladde ijsplaat.

Ondanks het slechte weer besloten we vanochtend om erop uit te gaan en de noordkust van het eiland te verkennen. En het slechte weer ten spijt, leverde dat weer een aantal mooie plaatjes op. Op het ijs op het fjord richting Laukvik lag een laagje water wat mooie weerspiegelingen opleverde en bij het plaatsje zelf aangekomen hebben we genoten van de stormachtige wind en de golven die op de kust beukten. Wat een verschil met dinsdagavond toen we hier ook waren om een glimp op te vangen van het noorderlicht.

Wie bij de haven van Laukvik komt, kan er niet omheen; de rekken met stokvis die daar staan. En mocht je ze over het hoofd zien, dan word je wel gewaarschuwd door je neus; wat een stank. Stokvis - gedroogde kabeljauw - is een belangrijk product op de Lofoten. De kabeljauw trekt in februari vanaf de Barentszzee naar de relatief warme en beschutte Lofotenarchipel om te paaien en is hier dan in grote aantallen te vinden. Je kunt als toerist trouwens een dagje de zee op om kabeljauw - monsters van een kilo of tien - aan de haak te slaan. Maar goed, een deel van deze kabeljauw wordt dus gedroogd. De kop gaat eraf en de ingewanden eruit en ze worden zonder zout of andere toevoegingen per twee over de rekken gehangen om te drogen. Dat proces duurt een paar maanden en in juni zijn ze klaar en kunnen ze tot wel tien jaar worden bewaard, zonder dat voedingswaarde en vitaminen verloren gaan. Waarbij wij ons wel afvragen hoe die vis in hemelsnaam droog wordt, want wij kennen geen plek waar het zoveel regent als op de Lofoten.

Maar goed, bij de rekken aangekomen, bleken hier alleen maar kabeljauwkoppen aan te hangen. In trosjes van een stuk of vier, duizenden kabeljauwkoppen met duizenden dode ogen die me overigens wel allemaal aankeken. De stank was ronduit overweldigend! Heel erg snel een paar plaatjes geschoten en toen gemaakt dat we wegkwamen voordat de eieren van vanochtend eruit zouden komen. Blijft natuurlijk de vraag waar de vissenlijven waren gebleven, wat ze daarmee gedaan hebben en waarom ze überhaupt koppen drogen. Geen idee, maar misschien wordt daar wel vismeel of vispatat (hahaha) van gemaakt.

Verder reden we langs de kust die suf gebeukt werd door hoge golven. Zeer tot genoegen van een aantal surfers, echte diehards. Het waaide zo hard dat de toppen van de golven gewoon weggeblazen werden. Bovendien regende het hard. Takkentrollenweer zogezegd. Terug naar Svolvær dan maar voor koffie met taart. Morgenochtend verlaten we Svolvær en de Lofoten en gaan we naar de eilandengroep de Vesterålen, naar Andenes. Een tocht van ruim 200 kilometer.

1. Mirjam Blitz:
    24 februari 2019
    Mooi hoor. En wat vertel je leuk! Hoe kom je aan die letter æ. O, ontdekt. 😂
  2. Madeleine Frederiks:
    26 februari 2019
    Hallo alle2, prachtige foto's echt genieten zeg! Zou het niet geweldig zijn om je beroep er van te maken Jannie?! Je schrijfstijl spreekt tot de verbeelding en je humor ook! hahahaha
  3. Jannie de Graaf:
    26 februari 2019
    Ik heb dat al heel vaak geroepen Madeleine. Als er een organisatie is op wiens kosten wij mogen reizen (Giel moet ook mee ;) ) dan wil ik in ruil wel verhalen schrijven en foto's maken. Met veel plezier!