Helsinki -Travemünde, slotepisode

19 augustus 2017 - Lübeck-Travemünde, Duitsland

er staat een dikke windkracht 7 vandaag. De zee is getooid met stevige schuimkoppen en op het bovendek kun je je slechts met moeite staande houden, dus heb ik de beschutting van dek 11 opgezocht. Maar dat geeft niet. Het zonnetje schijnt en het schip gaat verrassend stabiel door het water terwijl de golven toch zeker zo'n vier tot vijf meter hoog zijn schat ik. Tijd om af te kicken van een fantastische vakantie. Als we vanavond om 21.30 uur aankomen in Travemünde rest ons nog slechts 1 nacht in een hotel in Lübeck voordat we morgen de laatste etappe naar Julianadorp zullen afleggen.

Wat hebben we veel beleefd de afgelopen weken. Zoveel mooie plekken gezien en dingen beleefd: zoals de stilte in een bos in Finland, ongelooflijk, nooit geweten dat het buiten zó stil kan zijn. Of de indrukwekkende schoonheid van de Noorse fjorden waar de weg doorheen kronkelt, met achter iedere bocht weer een nieuw indrukwekkend landschap. En wat te denken van de Noordkaap, waar we schitterend weer hadden en ik me kostelijk heb vermaakt met het foto's maken van andere mensen. De vogelsafari in Gjesvær en de alom aanwezige rendieren. Heel gewoon in Lapland maar voor ons iedere keer weer speciaal. We hebben ook leuke, aardige en bijzondere mensen ontmoet zoal Jos en Til uit Spijkenisse met wie we twee keer lekker zijn doorgezakt en in een deuk hebben gelegen. En natuurlijk de ontmoeting met Sami-sjamaan Lone die ons lasso's leerde te gooien, rendiersoep serveerde en joiks voor ons zong. En dan heb ik het nog niet eens gehad over het zoeken naar goud of amethyst. Elke dag was een nieuw avontuur en we hebben ervan genoten!

Terwijl ik dit schrijf, glijdt de Finnmaid met een snelheid van 23 knopen door de golven op de Oostzee. De kinderen aan boord vermaken zich kostelijk door schuin in de wind te 'hangen' op het bovendek en de aanwezige Finnen zitten weer met z'n allen in de sauna. Af een toe komen er een paar naar buiten, maar het valt niet mee om met deze wind je handdoekje vast te houden én zelf rechtop te blijven staan... Ik vermaak me kostelijk.

21.00 uur. We zijn er bijna. De afgelopen uren zijn we getrakteerd op een fantastische verzameling mooie luchten. Schitterende onweerscomplexen in de verte, regengordijnen met een oranje lucht op de achtergrond en als toetje een mooie zonsondergang. Mooi einde vind ik zelf.

Dit gezegd hebbende wil ik iedereen bedanken die ons de afgelopen weken heeft gevolgd. Bedankt voor alle leuke reacties. Ik van mijn kant kan alleen maar zeggen dat ik het leuk vond om iedereen op deze manier op de hoogte te houden. Het was me een waar genoegen. Dank jullie wel, tusen tak (Noors), kiitos (Fins).

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marjan:
    19 augustus 2017
    Het was heel leuk om jullie ervaringen te lezen. Goede reis morgen en wel thuis.
  2. Karin:
    19 augustus 2017
    En ik heb met veel.plezier jullie belevenissen gevolgd, Jannie. Dankjewel daarvoor! En goede reis naar huis!