Van Julianadorp naar Emmenbrücke via de ‘keienroute’

27 april 2018 - Luzern, Zwitserland

Als ik dit schrijf zitten we onderuitgezakt uit te buiken op onze hotelkamer. Helemaal uitgeteld. Vanochtend om kwart over zeven vertrokken van huis voor de dik 900 kilometer naar Zwitserland. We hebben er uiteindelijk voor gekozen om via Koblenz te rijden. In Nederland reed het als een zonnetje; logisch op Koningsdag, maar Duitsland was een heel ander verhaal: wat een drukte!

Prachtig weer vandaag om te reizen: zonnig, niet te warm hoewel het naarmate we verder in Duitsland kwamen, steeds warmer werd. Uiteindelijk bleef de thermometer op 25 graden staan. Prachtige landschappen onderweg en zo mooi fris groen allemaal; wat is de lente toch mooi. Wij mogen dan mooie bollenvelden hebben; de gele koolzaadvelden mogen er ook zijn, maar ze vastleggen vanuit een rijdende auto, is een heel ander verhaal. Onderweg veel vlinders, reeën en een ooievaar gespot, altijd leuk.

Maar goed, ik ben onderweg aan een breiwerk begonnen (een omslagdoek in een ingewikkeld ajourpatroon 😳), we hebben gekletst en heel vals en hard meegezongen met de radio. Verder zijn we een keer of vijf de Rijn overgestoken. Tussendoor natuurlijk meerdere stops gemaakt op parkeerplaatsen met namen als ‘der blauwer Stein’ en Parkplatz ‘Menhir’ en dat verklaart meteen de titel boven dit verhaal...

Uiteindelijk om 19.00 uur aangekomen bij onze eerste overnachtingsplek: het Ferus Hotel in Emmenbrücke, dat is een paar kilometer voor Luzern. We hebben een zolderkamer toebedeeld gekregen die een werkelijk prachtig uitzicht biedt op de bergen. Daar ligt overigens nog heel veel sneeuw op. Het hotel heeft een gezellige tuin, waar we ons het bier en de wijn goed hebben laten smaken. Hetzelfde gold voor het uitstekende eten dat we als uitgehongerde landarbeiders hebben weggewerkt. Prima restaurant; wel erg duur voor Hollandse begrippen maar dat zal ons worst zijn.

Morgen vervolgen we onze reis naar Genua in Italië, waar we de veerboot naar Palermo pakken. We verheugen ons er nu al op. 😊