Rovaniemi - Sallantunturi

3 augustus 2017 - Salla, Finland

In een autoslaaptrein valt bijna niet te slapen. Jeetje zeg, je schudt constant heen weer en als je dan bijna onder zeil bent dan komt er wel weer iemand langsgestommeld in het gangetje. Desondanks was het leuk om mee te maken. Het is wel heel raar dat ik - nu 8 uur later - nog steeds het gevoel heb dat ik heen weer ga en in de trein zit.

Auto van de trein afgereden tegen achten en vertrokken richting Salla, maar niet zonder eerst een bezoek te hebben gebracht aan Santa's Village net buiten Rovaniemi op de poolcirkel. Heel toeristisch natuurlijk allemaal met kitscherige kerstversiering, een souvenirwinkel en een restaurant met zeker 100 (!) Chinezen. Niet normaal; ze zijn echt overal! Toch leuk om even gezien te hebben (het dorp, niet de Chinezen) en na een aantal verplichte foto's genomen te hebben, verlaten we de bewoonde wereld. We rijden bijna helemaal alleen over een weg door de bossen met zo nu en dan een meer links of rechts. Wel zien we af en toe een verkeersbord met een rendier erop en we vragen ons af wanneer we de eerste zullen zien. Als een tegenligger ons lichtsignalen geeft en wij 2 seconden later vol in de remmen moeten - what the f*ck zeg! - snappen we het: een rendier! Gelukkig had ik de camera op schoot en wordt het beest vastgelegd. Leuk!

We maken meerdere fotostops. Prachtige wolkenluchten en rimpelloze meren. Kan het nóg mooier? In Den Helder is het nooit windstil. Hier wel. Je hoort ook niks behalve af en toe een vogel. Wij zijn nog nooit ergens geweest waar het zó stil is. Overigens zijn die prachtige wolkenluchten de voorbode van een vreselijke stortbui even later.

We doen nog wat boodschappen onderweg en bereiken onze bestemming voor vandaag: Sallantunturin Tuvat, een rustig gelegen bungalowparkje aan de voet van een grote afgeronde heuvel (tunturi), waar 's winters volop wordt geskied. Nu is de bosbodem bedekt met een tapijt van bosbessenstruikjes en ze zijn allemaal rijp. Als het zo meteen droog is, ga ik plukken!

p.s. Nog geen Chinees gezien hier!

1. Karin:
    3 augustus 2017
    Leuk verhaal, Jannie! Veel plezier en groetjes uit Slovenië!
  2. Ruud en Simone:
    3 augustus 2017
    Wat is het toch mooi en bijzonder als je zo een eland in de natuur ziet lopen! Mooie foto's van dat meer, het heeft wel wat weg van Canada.
    Geniet van jullie rondreis, veel plezier en de groetjes.
  3. Heidi:
    4 augustus 2017
    Wat ontzettend leuk om zo met jullie "mee te reizen"
  4. Hester:
    4 augustus 2017
    Geweldig om te lezen, nu ik eindelijk weer internet heb! Lekker dat je even in Chinees-loos gebied bent...