Van zonnig Tromsø naar herfstachtige Lofoten

13 augustus 2017 - Svolvær, Noorwegen

Zaterdag hebben we Tromsø verlaten en zijn we vertrokken naar Svolvær op de Lofoten. We zijn op tijd vertrokken want de renners van de Arctic Tour, een belangrijke wiellerronde in Noorwegen - de dag ervoor gefinished in Tromsø - zouden vandaag de volgende etappe naar Narvik rijden en laat dat nou net de richting zijn die wij ook opmoesten. Alternatieven waren er niet echt, je moet met z'n allen door hetzelfde fjord en de weg zou een aantal uren worden afgesloten. Op tijd weg dus want onze auto mag dan wel harder rijden dan de wielrenners; ik wil bij iedere bocht stoppen voor een foto. We hebben het gehaald en zijn ze voorgebleven gelukkig.

Het was weer een mooie tocht die zo ongeveer de hele dag in beslag nam. Tegen zessen kwamen we aan bij ons hotel, prachtig gelegen op een eilandje in de haven van Svolvær. De kamer beviel minder, op de begane grond met uitzicht op de parkeerplaats. Omboeken - met bijbetaling, dat wel - bleek echter geen probleem en we verhuisden naar de andere kant van het hotel met een fantastisch uitzicht over het water en een balkon waar het in theorie goed toeven is, ware het niet dat er al een dag heel veel wind staat en de vriendelijke golfjes van gisteren inmiddels schuimkoppen hebben gekregen. Het lijkt potverdorie Den Helder wel! Na twee bijna windstille weken waardoor je prachtige foto's van wateroppervlaktes kon maken, hebben we nu te maken met een dikke 6. Buiten is het 12 graden, maar de wind maakt dat het aavoelt als 5. Bovendien komen er regelmatig buien over. Beetje jammer, dat wel maar we genieten nog steeds al zullen we onze zwemkleding met een zeewatertemperatuur van 3 graden hoogstwaarschijnlijk niet gebruiken. Door de straffe wind zijn er momenteel ook geen excursies naar het Trollfjord waar je onder meer walvissen kunt zien en waar ze de zeearenden voeren zodat je close-up foto's kunt maken. Misschien dat het morgen beter is (we zijn hier nog een dag) maar wij hebben er een hard hoofd in.

We hebben daarom vandaag het onderste deel van de archipel verkend, zijn in schilderachtige dorpjes geweest, waaronder het meest zuidelijke puntje van de Lofoten én tevens het plaatsje met de kortste naam van Europa; het dorpje Å, alwaar voor de verandering weer eens Chinezen waren. Verder hebben we het Vikingmuseum in Borg bezocht. Er is daar een longhouse van maar liefst 83 meter lang gevonden. Natuurlijk bijna helemaal vergaan in de duizend jaar dat het er stond, maar ze hebben een prachtige reconstructie gebouwd op basis van wat er is opgegraven. Er was een Vikingfestival dit weekend en je kon er - als je wilde - boogschieten, bijlwerpen en roeien in een vikingschip, jawel (maar dat hebben we niet gedaan hahaha). In plaats daarvan hebben wij het longhouse bekeken en geluisterd naar wat de mensen in het museum - gekleed als Vikingen vertelden.

Nog wat gegeten onderweg en nu zitten we lekker aan borrel op onze kamer (want voor wijn is het te koud).