Palermo: vriendelijk, temperamentvol, heel veel ouwe meuk en auto’s met toeters

30 april 2018 - Marsala, Italië

Het duurde erg lang voor we gisteravond van de boot af waren. Het werd uiteindelijk 9.30 uur voordat we Palermo inreden. En dat was even slikken, want de auto’s komen van alle kanten. Alles en iedereen toetert, er staan geen rijbanen op de weg aangegeven die ook nog eens vol met kuilen en hobbels zit. Praktisch alle auto’s zitten dan ook van voor naar achter vol met krassen en deuken.

We moesten naar de oude binnenstad en hebben onze gastheer Gabriele gemeld dat we eraan kwamen. Hij regelde een parkeerplaats voor ons. Super. De Via Divisi waar zich onze B&B bevond is een heel smal straatje met eeuwenoude huizen. Gabriele opende een grote houten poort en daarachter ligt een grote binnenplaats. Je kunt vanaf de straat niet zien wat er zich allemaal achter de poort bevindt. Geweldig, dit is zoveel leuker dan een standaard hotel!

Na een uitgebreide uitleg over onze kamer, de stad, de beste restaurantjes en wat we allemaal MOESTEN zien, gingen we een blokje om. We belandden bij een klein eettentje waar we niet konden kiezen dus gebaarde de eigenaar dat wij moesten gaan zitten en dat hij een bordje voor ons zou samenstellen. We kregen een bord Siciliaanse antipasti waar je U tegen zegt; zoveel eten kunnen wij niet op. Lekker!

Vanochtend eerst lekker ontbeten met onder meer citroenroom croissants en een soort donut met verse ricotta erin, specialiteiten uit Palermo. Daarna de oude binnenstad van Palermo verkend. Onze auto mocht gewoon op de binnenplaats blijven staan: fijn! We zijn op de grootste markt geweest waar de kooplui luidkeels hun waren aan de man proberen te brengen. Ze zingen, schreeuwen en verkopen groentes en vissen die wij nog nooit hebben gezien. Er werden kleine octopusjes levend gekookt en er lagen koeie-onderdelen waarvan ik niet wist dat het eetbaar is 😳

Veel oude gebouwen gezien, een kerk bezocht; wat een overdaad aan marmer en versieringen, ongekend. De sfeer was prima, het weer uitstekend en we hebben ons kostelijk vermaakt in Palermo; echt een hele leuke stad!

Terug bij onze B&B hebben we afscheid genomen van Gabriele en hebben we peentjes gezweet om op een veilige manier Palermo uit te komen. Je moet gewoon voorrang nemen en flink vaak toeteren, in Palermo heb je je toeter ook écht nodig.

Verder ging de tocht langs de kust richting San Vito lo Capo, het uiterste noordwestelijke puntje van Sicilië. Onderweg gestopt voor een overheerlijke panini - je kunt hier langs de weg echt heel lekker eten voor weinig - en foto’s gemaakt van het meer dan mooie uitzicht.

Doorgereden naar Marsala tenslotte. Ons vakantiehuis met grandioos dakterras én uitzicht op een wijngaard is allesbehalve verkeerd en we houden het hier dan ook wel twee dagen uitt. Vanavond even helemaal niks, morgen eerst naar Erice en later Marsala verkennen; we zullen ons echt niet vervelen!

1. Hester:
    30 april 2018
    Whaah die octopusjes! Heerlijk verslag en foto's...ik geniet op afstand met volle teugen mee...
  2. Jannie de Graaf:
    30 april 2018
    Tja die octopusjes, ik stond erbij en keek ernaar maar het was best raar hoe ze op een stokje al kronkelend in de pan gingen en er als een plastic ‘beeldje’ er weer uitkwamen 😳