Op bezoek bij tante Etna

6 mei 2018 - Piedimonte Etneo, Italië

Vandaag zijn we uit Syracuse vertrokken en - nadat we afscheid van onze gastheer Raffaele hadden genomen -naar onze volgende en laatste basis gereden: Piedimonte Etneo. We vertrekken hier pas donderdag weer als we terugrijden naar Palermo. Het was een rit(je) van ongeveer 1,5 uur over de snelweg. Geen langere tussenstops want we konden vroeg in ons huis terecht en hadden besloten dat we dan ‘s middags de omgeving zouden verkennen. Zo gezegd, zo gedaan.

Onderweg, nog ver vóór Catania, konden we haar al zien liggen, imposant en met een top waar nog sneeuw op ligt, de Etna. Het is prachtig weer vandaag, maar de Etna is met ruim 3.000 meter zo hoog, dat ze haar eigen weersysteem creëert. De top verdween geregeld in de wolken en je kon zien dat het er regende.

Ons huis even buiten Piedimonte Etneo hadden we snel gevonden. Het is een leuk huis waar wij via een eigen opgang, de gehele bovenverdieping van tot onze beschikking hebben(de eigenaars wonen beneden). Vanaf het fantastische dakterras hebben we vrij uitzicht op de top van de Etna, maar momenteel heeft ze zich verstopt in wolken waar af en toe een paar spetters regen uit vallen maar dat mag geen naam hebben.

Ons huis ligt op 434 meter hoogte op de noordflank in een prachtig groen landschap met pistache-, amandel- en sinaasappelbomen en wijngaarden. Je kunt aan alles zien dat de grond hier vruchtbaar is en er genoeg regen valt.

Na ons te hebben gesetteld in het huis hebben we een stuk langs de kust gereden. Die is hier werkelijk prachtig. Taormina, hoog op een rots ligt er idyllisch bij en er zijn heel veel plekjes langs de kust waar je echt prachtige vergezichten hebt en mooie foto’s kunt maken.

Vandaag zijn we dan op bezoek gekomen bij tante Etna, morgen gaan we op audiëntie! We hebben een excursie geboekt bij een plaatselijke gids. Morgenochtend om 9.00 uur worden we bij ons huis opgepikt door Giovanni om vervolgens alle leuke plekken te bezoeken. We kunnen helaas niet naar de top van de Etna, omdat dit niet mag en kan op dit moment. De afgelopen weken heb ik steeds geroepen dat ik hoopte dat de Etna - een beetje - actief zou worden. Nou, ze heeft naar me geluisterd maar dat betekent dat er boven rook en giftige dampen zijn en we dus niet hoger kunnen dan 2.000 meter. Niets aan te doen, maar wel jammer. Er blijft overigens nog genoeg over om te zien, maar dat kunnen jullie morgen lezen. Wij hebben er nu al geweldig veel zin in! 😊

1. Hester:
    6 mei 2018
    Ben benieuwd of tante Etna jullie gunstig gezind is! Fingers crossed for clear views...
  2. Karin:
    6 mei 2018