Nog één keer om het af te leren: Etna

9 mei 2018 - Piedimonte Etneo, Italië

We hadden geen plannen voor vandaag. Na ons uitstapje naar de Eolische eilanden waren we erg laat weer terug in ons vakantiehuis en dus besloten we om vandaag uit te slapen en niks te doen. Maar vanmiddag begon het toch weer te kriebelen. Vandaag was namelijk onze laatste dag hier; morgenochtend vertrekken we naar Palermo om morgenavond aan boord te gaan van de veerboot die ons weer terugvaart naar Genua.

We zijn weliswaar op de Etna geweest afgelopen maandag maar hadden het gevoel nog lang niet genoeg te hebben gezien van deze machtige berg. En dus vertrokken we tegen enen naar Etna sud, de andere kant van de berg dus. We zijn naar het Refugio Sapienza de Etna Sud gereden en vonden het landschap dat zich in 2012-2013 heeft gevormd imposant. Het is een zwart/grijs maanlandschap met kraters van de laatste grote uitbarsting. Die eruptie heeft ook het bergstation gedeeltelijk verwoest maar hoewel Italianen vrijwel altijd alle oude rotzooi laten liggen en praktisch niks slopen en opruimen is hier toch heel snel weer opgebouwd en is er een nieuwe kabelbaan aangelegd.

Er zijn hier een paar mooie kraters te bewonderen zoals de krater Silvestri. Perfect gevormd en vrij makkelijk te beklimmen. De andere grote krater - erg steil en hoog - hebben we links laten liggen. Datzelfde geldt voor de kabelbaan. Een ritje naar de top en weer terug kost €65 p.p. Bovendien waren er geregeld wolken en was het op 2.100 meter met een graad of 7 al behoorlijk frisjes.

Verder hebben we de verplichte souvenirwinkeltjes bekeken, heerlijke groene pistachecake gegeten en zijn we via de andere kant van de berg - de ene haardspeldbocht na de andere - weer naar beneden gereden. Leuk om te weten dat de afdaling die wij vanmiddag hebben gereden morgen voor Tom Dumoulin en de andere mannen uit de Giro d’Italia de slotbeklimming vormt. Maak je borst maar nat Tom!

Nog dik een uur in de file gestaan voor we thuis waren en voldaan weer thuisgekomen. Vanavond de spullen ingepakken en morgen is de vakantie weliswaar nog niet voorbij maar begint wel de reis terug naar Nederland.