Barokke balkonnetjes, kerken en eindeloze trappen

5 mei 2018 - Syracuse, Italië

Een kort verhaaltje want we hadden geen vol programma vandaag. Het is tenslotte vakantie.

Het wordt ook wel de hoofdstad van de barok henoemd; Noto in het zuidoosten van Sicilië. De plek wordt al duizenden jaren bewoond, was oorspronkelijk Grieks, toen Romeins en vervolgens Arabisch en Normandisch.

Op 11 januari 1693 werd het oude Noto volledig verwoest door een aardbeving. Ongeveer 60.000 mensen verloren daarbij het leven. Waarschijnlijk was dit de sterkste aardbeving (naar schatting 7,4 op de schaal van Richter) die Italië in de laatste duizend jaar heeft meegemaakt.

Conform het Renaissance-denken van die tijd werd een volledig nieuwe en adequate stad gepland en (vanaf 1703) gebouwd in een uniforme barok-stijl.

Vandaag geen aardbeving maar een bezoek van Jannie en Giel 😉. Ik (Jannie) was vooral geïnteresseerd in de mooie barokke balkonnetjes die overdadig zijn gedecoreerd. En passant hebben we ook nog een paar kerken bekeken. Eerlijk gezegd hadden we meer goud verwacht, maar het moet gezegd; ze waren de moeite van het bekijken waard. Verder waren er natuurlijk de vele souvenirswinkeltjes, restaurantjes en gelateria’s.

We hebben er een lekker hapje gegeten en een wijntje gedronken. Dat laatste was een beetje een vergissing want we moesten daarna vele trappen weer op om bij onze auto te komen. Pfffff....

Onderweg terug nog een onweersbui. Beetje vreemd want net ernaast en waar wij vandaan kwamen was de lucht stralend blauw. Maakt allemaal niet uit, het is inmiddels weer prima weer, graadje of 23 en de rest van de middag en avond zal bestaan uit relaxen.