Van Saariselkä naar Honningsvåg: adembenemende panorama's

8 augustus 2017 - Honningsvåg, Noorwegen

Met 440 kilometer was dit een reisdag. En wat voor één. Na de toch wat sombere afgelopen dagen (qua weer, niet qua stemming) scheen vanochtend de zon en waren er slechts hier en daar wat vriendelijke wolken. We vertrokken klokslag 8 uur en hadden zo'n 6 uur rijden - exclusief pauzes en fotostops voor de boeg). Geen punt; radio Nova, de beste radiozender van Finland, aan en gaan met die banaan. Meerdere fotostops gemaakt onderweg. Spiegelende meren, prachtige bossen en snelstromende rivieren, een waar eldorado voor een enthousiaste hobby-fotograaf.

Tot we de E92 opdraaiden. Daar waren ze lekker aan de weg bezig over een lengte van tientallen kilometers. We hebben ons verbaasd over het waarom hiervan. Het is een heuvelachtige weg. Kennelijk té heuvelachtig want ze waren met groot materieel de toppen van de heuvels aan het wegschrapen. Zo wordt de weg weliswaar vlakker, maar is het ook nodig? Wij zijn er nog niet over uit. Feit was wel dat er steeds lange stukken weg waren die uit vuistgrote keien bestonden waarover onze Audi zijn weg moest zoeken. Slik! Giel had het niet meer en heeft hele stukken stapvoets gereden. We waren blij toen we dit stuk achter ons hadden gelaten.

Verder ging onze tocht richting de Noordkaap. Het landschap veranderde gaandeweg. De dennenbomen maakten plaats voor (mini) zilverberken en op een bepaald moment zagen we bergen in de verte waar nog sneeuw op lag (!) En toen waren we in Noorwegen, we gingen de grens over bij Karasjok. Wat een adembenemend mooi landschap, helemaal toen we vanaf Lakselv langs het Porsangerfjord reden. De zee was bijna glad, de lucht was blauw met wolken, buiten 20 graden en achter iedere bocht wachtte een nieuw, nog spectaculairder vergezicht. Giel moest dan ook vaak stoppen. Niet alleen voor foto's overigens, ook voor rendieren. Ik wist niet dat ze ook op de kustweg lopen, sterker nog, ze liepen beneden op het kiezelstrand! Trouwens, nog iets anders; ook schapen lopen hier los en net als hun rendierneven, gewoon over de weg. Ze liggen zelfs doodleuk te slapen. De hele reis is in foto's vastgelegd, een selectie vind je bij dit verhaal.

Om een uur of drie waren we in Honningvåg waar we vannacht slapen en na het inchecken nog een beetje de plaatselijk middenstand hebben gespekt. Na het avondeten gaan we naar de Noordkaap, dat is hier 40 minuten rijden vandaan. De lucht is blauw, de zon schijnt en de temperatuur is goed. We voelen ons gezegend. Wat wil je nog meer?

1. Ciska Kleist_Hofstra:
    8 augustus 2017
    Wat een prachtige foto's hebben jullie al gemaakt zeg. Echt super. Geniet van t noorderlicht.
  2. Hester:
    9 augustus 2017