Noordkaap en vogelsafari

10 augustus 2017 - Alta, Noorwegen

We staan op het punt om te vertrekken vanuit ons hotel in Alta, maar eerst nog even een verslag van onze belevenissen in het uiterste puntje van Noorwegen. Ons bezoek aan de Noordkaap was prachtig. Ongekend mooi weer daar met een heldere lucht en volop zon. Dat was de laatste paar dagen wel anders geweest hoorden we. Mist, regen, een graad of 6 en harde wind. Maar niet vandaag. Lucky us! Bij aankomst bleken overigens ook hier weer volop Chinezen te zijn maar ook alle andere nationaliteiten die je maar kunt bedenken. We werden officieel ontvangen met champagne en kregen een certificaat overhandigd. En natuurlijk heb ik veel foto's gemaakt en zijn er foto's van ons gemaakt. Want dat kan een probleem zijn; iedereen wil natuurlijk een foto hebben waar men samen op staat, maar daarvoor moet je iemand anders vragen dat te doen. Geen probleem, de foto's van ons zijn door een Duitse buschaffeur gemaakt. Ik op mijn beurt heb een half uur lang foto's lopen maken van uiteenlopende gezelschappen. Ben ook gewoon op mensen afgestapt die 'hulpeloos' om zich heen keken met een vragende blik op hun gezicht: do you want a picture of you two together? Voulez-vous une photo de vous ensemble? Soll ich Ihnen zusammen fotografieren? Heel leuk om te doen. Uiteindelijk hebben we de zon in zee zien zakken en zijn we teruggegaan naar ons hotel in Honningsvåg. Al met al een bijzondere belevenis: de Noordkaap.

De volgende dag zijn we 's ochtends vroeg naar Gjesvær gereden voor een vogelsafari. Een boottocht naar de vogelrotsen die hier in zee liggen en nestelplekken bieden aan miljoenen zeevogels. Het weer was prachtig en de zee bladstil. Helaas kwam er vanuit zee mist opzetten en dat verstoorde ons vogelfeestje toch behoorlijk. De schipper heeft zijn uiterste best gedaan en voer zo dicht mogelijk naar de rotsen. We hebben heel veel gezien: papegaaiduikers, Jan van genten, aalscholvers en meeuwen - maar die hebben we thuis ook - en heel veel zeearenden. Schitterend! Vanwege de mist was het alleen allemaal wat wazig en voor wat betreft de foto's viel het dan ook een beetje tegen. Jammer, maar we krijgen nog een kans als we op de Lofoten zijn want ook daar kun je met een boot de zee op en dat gaan we zeker doen als het mooi weer is.

Over het weer gesproken: eenmaal weer terug in Gjesvær werd het weer helderder en een uur later, alweer onderweg naar de volgende plaats op onze route: Alta, bleek de zeedamp helemaal verdwenen te zijn en hadden we weer gewoon mooi weer onderweg. Gewoon 'simpel' van a naar b rijden is er hier dan ook niet bij. Om de haverklap moet er worden gestopt voor een foto. En als we niet moeten stoppen voor een foto dan is het wel weer vanwege loslopende rendieren want die zijn ook hier volop aanwezig.

Tijdens de vogelsafari kennisgemaakt met een Nederlands stel uit Spijkenisse, Jos en Tilly en dat klikte zo goed dat we afgesproken hebben om met z'n vieren een hapje te gaan eten en aan de borrel te gaan. Zo gezegd zo gedaan. Bij aankomst in Alta bleek hun hotel naast het onze te liggen. De pizza's waten heerlijk en ook de flessen wijn waren niet te versmaden. Maar om een uur of half 11 ging bij ons het lichtje uit. Moe maar voldaan van alle belevenissen.

Vandaag reizen we door naar Tromsø, het 'Parijs' van het noorden. Het motregent en de weervoorspelling is niet denderend, maar ach, we zien wel. In Tromsø blijven we twee nachten. We zijn benieuwd!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Hester:
    10 augustus 2017
    Prachtig zeg! Vooral die 'spiegelfoto's', wow!