Sightseeing in Helsinki, vogeljacht, een verstopt treinstation en Chinezen

2 augustus 2017 - Helsinki, Finland

Precies om 6 uur vanochtend werden we wakker met de muziek van Adele na een nacht prima geslapen te hebben in ons knusse hutje op de Finnlady. Gauw aangekleed en naar buiten op dek 11. We hadden namelijk gelezen dat de aankomst in Helsinki prachtig is omdat je tussen een groot aantal kleine eilandjes doorvaart. Dat van die eilandjes klopt alleen zagen we er niet veel van: laaghangende bewolking en regen. Het was niet de moeite om de camera te pakken. Dan maar ontbijten en al etende naar buiten kijken.

Na het ontschepen richting Helsinki gereden maar het duurde wel even voor we doorhadden dat we de borden 'Keskus centrum' moesten volgen. Keskus? Ik dacht dat de stad gewoon Helsinki heet, maar we hebben het gevonden en zijn snel de eerste de beste parkeergarage (Kluuvi) ingereden. Dat bleek een soort van 'ijsgrot' te zijn, 20 meter steil naar beneden onder de grond. Giel hielp me al snel uit de droom en wees me op de deuren van bijna een halve meter dik: we hebben geparkeerd in een atoomschuilkelder.

Wat me al eerder was opgevallen in Duitsland, op de boot en nu ook in Helsinki was het grote aantal Chinezen in de stad. Echt overal, maar vooral in het Fashion district waar ik heen wilde en ook in het Design district. Ik was op een missie vandaag. De mensen die mij kennen weten dat ik glazen vogels verzamel van de Finse glaskunstenaar Oiva Toikka (Iittala) en het is dan ook niet meer dan logisch dat er een exemplaar mee terugmoet naar Nederland. Ons eerste doel vanochtend was het Hietalahtiplein waar dagelijks een rommelmarkt wordt gehouden en je allerlei schatten kunt vinden. Helaas niet vandaag. Het regende en er was slechts één verkoper. Dan maar verder naar de Iittala-shop in het Kamppi winkelcentrum. Dat bleek een minuscuul winkeltje te zijn. Ook niks dus. Wel twee antiek- en designwinkels binnen geweest met vele mooie vogels tegen belachelijk hoge prijzen. Ik zei tegen een verkoper dat hij veel te duur was en ik de bewuste vogel waar hij €650 voor vroeg beter op de Finse marktplaats Huuto.net kon kopen. Nou, dan wilde hij er wel €50 vanaf halen. Helaas nog steeds te duur. Laat maar dus.

Dan maar een hapje eten en terug naar de auto. Wat schetst mijn verbazing: vlakbij de parkeergarage is een megastore van Iittala waar een hele aardige mevrouw me vertelt dat als ik Iittala-member word, ik 30% korting krijg! Dit betekent dat ik over ruim twee weken als we hier weer zijn even terug moet naar dit vogelreservaat...

Auto opgehaald uit de atoomschuilkelder (€32 voor 4,5 uur) en richting treinstation gereden. Dat bleek onvindbaar maar met de hulp van een hele aardige Fin - zelf ook toerist overigens - toch gevonden. We waren de eersten die de auto de trein op mochten rijden en natuurlijk waren we ondanks het gezoek, veel te vroeg: dik anderhalf uur wachten op de trein. We waren niet de enigen. Alle mensen die we al eerder in Lübeck en op de boot hebben gesproken, kwamen we hier ook weer tegen en dat maakte het wachten op een bankje in de zon (die sinds 15.00 uur weer volop aanwezig was) heel aangenaam.

Inmiddels is de trein al 2,5 uur onderweg, zijn we net station Tampere gepasseerd, is Giel - na die liter bier - waarschijnlijk in slaap gevallen in het bovenste bed en ben ik klaar met mijn verhaal voor vandaag. Zo dadelijk terug naar de slaapcoupé waarvoor ik me om er te komen weer door een horde Chinezen moet worstelen want ja, die zijn ook op deze trein in grote getalen aanwezig!