Van Agrigento naar Syracuse en een oude villa met meisjes in bikini

4 mei 2018 - Syracuse, Italië

Voor vandaag hadden we geen vastomlijnde plannen. Tijdens het wederom zeer uitgebreide ontbijt vanochtend vroeg onze gastheer Vincenzo van de Villa San Marco waar we naartoe gingen vandaag. Toen we vertelden dat we naar Syracuse gingen gaf hij aan wat de beste route was en dat we onderweg absoluut de Villa Romana del Casale moesten bezoeken. Het is een oude Romeinse villa waarvan de vloeren die uit prachtige mozaieken bestaan fantastisch bewaard zijn gebleven. De villa staat op de Unesco werelderfgoedlijst en het zou zo ongeveer een misdaad zijn deze plek over te slaan.

En dus vertrokken wij naar Piazza Armerina voor wederom een dag met ouwe meuk. Maar wát een mooie ouwe meuk. Nog nooit zoiets gezien. Bij mozaïeken denk aan kapotgeslagen oude tegeltjes en creabea plakwerk, maar hier gaat het om kleine platte stukjes steen en stukjes glas van pakweg een centimeter in prachtig bewaard gebleven kleuren. Letterlijk alle vloeren van de villa - in totaal zo’n 3.500 vierkante meter zijn in mozaïek. Jachttaferelen, geometrische patronen, de ene kamer nog mooier dan de andere. Goden- en heldensagen en vooral de zogenaamde ‘bikinimeisjes’ zijn wereldberoemd. Hoe belangrijker de kamer, des te mooier en ingewikkelder de mozaïeken. De Romeinse villa stamt uit ongeveer 300 na Christus. In totaal waren er meer dan 40 ruimtes die je (van bovenaf, want de vloermozaïeken zijn overdekt om het geheel tegen weersinvloeden te beschermen) kon bezoeken. In één woord prachtig!!

Na ons bezoek aan de villa ging de reis verder naar Syracuse. We reden via Catania en konden links van ons in de verte de Etna al zien liggen. De berg is enorm, maar werd voor het grootste gedeelte aan het zicht ontrokken door wolken. Dat is hopelijk over een paar dagen anders.

Aangekomen in Syracuse hadden we ons huis/appartement snel gevonden. Het is een alleraardigst oud huisje met een grote tuin waarin je citroenen en sinaasappels zó van de bomen kunt plukken. We werden hartelijk welkom geheten door Raffaele die nadat we hem belden (Pronto, si, casa vacanza medea?) meteen naar ons toekwam, maar geen woord Engels spreekt. Gelukkig bestaat er zoiets als Google translate. Daar hebben we tijdens deze reis al veel profijt van gehad.

Daarna zijn we te voet naar het oude gedeelte van Syracuse gelopen; Ortigia. Het een eilandje in feite en je bereikt het via een brug. Ontzettend leuk, veel smalle straatjes en prachtige doorkijkjes. Er zijn straatartiesten en tientallen restaurantjes, een marmeren plein met rondom paleizen en kerken; kortom te veel om op te noemen. We hebben lekker gegeten dankzij wederom google translate en zijn daarna weer naar ons appartement teruggelopen. In totaal zo’n 7 km afgelegd en we hebben het ‘lek in de bek’.

Nu nog even lekker zitten en luisteren naar het concert dat nu gegeven wordt in het oude Griekse amphitheater; daar zitten we een paar honderd meter vanaf. We zouden het archeologische park morgen kunnen bekijken maar willen even iets anders dan ‘ouwe meuk’ dus we zien wel. Straks eerst lekker slapen.