Dag 2: over spijkerelastieken, excursieplannen, een sneeuwstorm en een beetje noorderlicht

20 februari 2019 - Svolvær, Noorwegen

Heerlijk geslapen vannacht en lekker uitgerust. Na een stevig ontbijt konden we er helemaal tegenaan. Wat zullen we eens gaan doen? We besloten om te voet een rondje te maken in het stadje, maar na drie meter buiten gelopen te hebben - spekglad - hebben we net zo snel besloten dat dit geen goed idee was. Zonder spikes onder je schoenen is dat niet te doen. Met de auto dan maar. Eerst langsgeweest bij XXLofoten, een bedrijf dat RIB-safari's verzorgt naar het Trollfjord. Leuk gepraat met één van de mensen daar. Hij verzekerde ons dat het morgen de beste dag van de week wordt qua weer. Helder, zonnig - wel heel koud, maar daar kun je je op kleden - en een licht briesje vanuit het noorden wat betekent dat de zee vlak is. Donderdag zou eventueel ook nog kunnen maar dan draait de wind. Geboekt dus, voor morgen. We zijn heel erg benieuwd naar de zeearenden en hebben er onwijs veel zin in.

Vervolgens 'spijkerelastieken' aangeschaft voor onder de schoenen. Net als de banden onder onze auto. Er ligt hier een spekgladde ijslaag waar je amper over vooruitkomt en we willen vermijden dat we beladen met fotoapparatuur een doodsmak maken. Sjonge wat een verschil, beste aankoop tot dusver hier. En ze komen vast ook van pas als het thuis een keer glad is.

Overigens werd ons bij XXLofoten ook verteld dat de kansen op noorderlicht vanavond heel goed zijn. We konden nog mee met de noorderlichtexcursie maar die vinden we eigenlijk veel te duur, €139 p.p. Misschien is het een foute beslissing, maar we hebben zelf een auto en kunnen dus ook zelf een plek zoeken met vrij zicht op het noorden. We besloten daarom om richting Laukvik te rijden. Een ritje van pakweg 30 kilometer. Laukvik heeft een mooi strand met vrij zicht op het noorden. Plan was om de boel alvast te verkennen zodat we er vanavond na het eten snel heen kunnen rijden als het opklaart. We kwamen echter terecht in een verschrikkelijke sneeuwstorm. Code donkerrood. In Nederland zou er sprake zijn van een verkeersinfarct en zou iedereen geadviseerd worden om niet naar buiten te gaan tenzij het écht moet. Je zag geen hand voor ogen; alles was wit. Na een kilometer of tien zijn we daarom maar omgekeerd en we waren blij toen we weer in het hotel waren.

De rest van de middag in het hotel gebleven. Het bleef sneeuwen tot een uur of vier toen plotseling de lucht lichter begon te worden en de zon zowaar doorbrak. Foto´s gemaakt van de spectaculaire zonsondergang en op tijd gaan eten, want de noorderlichtkoorts sloeg weer toe. Ik heb van opwinding lopen stuiteren door het hotel. We zijn na het eten naar Laukvik vertrokken. Laukvik ligt aan de noordkant van het eiland en we wilden een goed uitzicht naar het noorden hebben. De enige stoorzender zou de volle maan kunnen zijn. De weg er naar Laukvik was gelukkig goed begaanbaar. Onderweg hadden we af en toe het idee dat we iets groens zagen. Spannend! Aangekomen op de plek van bestemming de camera opgesteld en een paar proefopnamen gemaakt. En zowaar, er was iets groens op te zien! Het was alleen niet veel. Stervenskoud was het. -3 gaf de thermometer aan maar met een gure noordenwind voelde het als -12. Snel wat foto’s gemaakt en toen weer terug naar de auto om op te warmen. We hebben daarna nog een paar keer wat foto’s gemaakt, maar lady Aurora had er vandaag geen zin in. Af en toe een glimp. Noorderlicht is trouwens niet zo groen als je het soms op foto’s ziet; het is meer groenachtig grijs en wat er vanavond was, was erg zwak noorderlicht. Feitelijk kon je het op de foto’s beter zien dan in het echt. We hebben het vast kunnen leggen, maar de beleving was niet goed genoeg om het van de bucketlist af te kunnen strepen.

We zijn tegen elven – toen er echt niets meer te zien was – teruggegaan naar Svolvaer. Hopelijk krijgen we morgenavond nog een kans. Voor de rest van de week en ook volgende week zijn de vooruitzichten – met heel veel sneeuw en storm, ronduit slecht. Maar hé, we blijven positief; het weer kan hier binnen een kwartier totaal veranderen.

1. Madeleine Frederiks:
    20 februari 2019
    Succes vanavond!! Zelfs de foto met een glimp groen, is betoverend en de moeite waard! Jullie blog geeft een fijne impressie van een bijna bucketlist ervaring. Hahahaha
    Groet vanuit een stralend blauw Den Helder. Madeleine Frederiks