Dag 6: over een autogarage met kittens en de Alcantara kloof

29 april 2022 - Piedimonte Etneo, Italië

Voor vandaag stond een bezoek aan de garage op de agenda en hoewel we agenda's haten in de vakantie, was dit een afspraak waar we echt heen moesten. Dus vroeg opgestaan, een gortdroog broodje van gisteren naar binnen gewerkt en hup naar de garage. Hopende dat onze auto ons daar braaf zou brengen. Het was even zoeken, maar gelukkig deed de auto redelijk normaal en kwamen we er zonder problemen. Eenmaal daar werden we voorzien van bekertjes espresso, altijd goed.
In de garage bevonden zich een hond én een kat. Mét kittens zo werd ons verteld. Of ik ze even mocht zien dan? Dat kon en voor we het wisten hadden we zo'n klein hummeltje van 4 à 5 weken in onze handen. Blijft altijd leuk en nee, we hebben hem niet meegenomen.
Ondertussen ging Fabio een rondje in onze bolide rijden. Gelukkig deed het probleem zich weer voor want het was echt lullig geweest als onze auto normaal had gereden. Dus auto vervolgens aangesloten op de computer en er werd een probleem geconstateerd. Er was sprake van vuile benzine en daar houdt onze diva dus niet van. De tank moest leeg en het brandstoffilter vervangen worden. Dat kon in 1 dag worden opgelost en dus kregen wij een huurauto mee. Morgen in de loop van de ochtend krijgen wij een appje als we haar weer op kunnen halen.
Bij terugkomst nog even contact opgenomen met de ANWB en een update gegeven. De mevrouw aan de telefoon vertelde dat je normaal pas vervangend vervoer krijgt na 48 uur, maar omdat Giel al 36 (!) jaar lid is, worden de kosten van de huurauto vergoed door de ANWB. Hulde voor de ANWB, we drinken vanmiddag een wijntje (of 2, of een hele fles) op die club!

Onze nagelnieuwe hybride Fiat Panda rijdt als een zonnetje en dus konden we vanmiddag weer gewoon op pad. Naar de Gole dell'Alcantara welteverstaan. Dit natuurwonder is ontstaan door een vulkaanuitbarsting van een zijkrater van de Etna, pakweg 2400 voor Christus. Door die uitbarsting werd het dal waar de Alcantara doorheen stroomde, bedolven onder een dikke laag lava. Een aardbeving zorgde er vervolgens voor dat de lava werd gespleten en zo ontstond een smalle kloof over een lengte van 500 meter. De kloof is ongeveer 5 meter breed en 70 meter diep op het diepste punt. De Alcantara bleef door de kloof stromen en heeft door erosie zijn huidige, grillige vorm gekregen. Je vindt er hele mooie basaltformaties in allerlei vormen. Prachtig om te zien hoe die lava ooit is uitgekristalliseerd!
Als je een bezoek brengt aan het 'Gole Alcantara Parco Botanico e Geologico', is er een scala aan activiteiten die je kunt ondernemen. Je kunt naast wandelen bijvoorbeeld gaan zwemmen of zelfs bodyraften, maar aangezien ik niet in een wetsuit pas (hahaha), hebben wij gewoon een wandeling door het park gemaakt. Onze wandeling voerde ons langs prachtige plekjes. Qua botanische tuin stelt het park overigens weinig voor. Er staan vooral heel veel citroen- en sinaasappelbomen. Die staan op dit moment allemaal in bloei, dus het rook er heerlijk. Ook vlogen er veel vlinders. Zo zag ik onder meer een koninginnenpage vliegen, maar die wilde helaas niet rustig op een bloem gaan zitten. Wel een aantal mooie plaatjes van de kloof zelf kunnen schieten.
Hoewel het vandaag bewolkt is, was het behoorlijk warm en toen we uiteindelijk terugkwamen van onze wandeling (ik met een hoofd als een tomaat), gingen ijskoude granita's er goed in. Tot slot onderweg naar huis even wat boodschapjes gedaan en op dit moment zitten we een flesje rode wijn weg te tetteren. Proost!